|
|
|
Spelregels
Tijdens een larp-weekeind gebruik je niet alleen je fantasie en acteertalent, maar kan het ook tot een treffen met (veilige nep)wapens en magie komen.
|
Als wapens gebruiken wij alleen veilige wapens (zie "Wapens") die vóór de aanvang van het spel gecontroleerd zijn. Om met die wapens te vechten gelden onderstaande regels.
Wie altijd al heeft willen toveren, maar de weg naar Zweinstein nog niet heeft gevonden, kan ook bij ons komen spelen. Wij gebruiken daar de magieregels voor.
Of je nu van plan bent om te vechten of te toveren of het hele weekend in de bar te zitten, neem onderstaande regels in ieder geval door. Niets is zo deprimerend voor een sluipmoordenaar als een slachtoffer dat door gebrek aan kennis van de spelregels niet doorheeft dat hij dood is.
|
De nobele kunst van het butsen
Soms schieten woorden tekort, zijn je mystieke perkamenten toevallig even op en zit er niets anders op dan het direct fysiek vermorzelen van de aanstootgevende partij.
|
Wapens en contact
• Fysiek vecht je met lichte kunststof nepwapens, zogenaamde LARP-wapens.
• Raak je tegenstander alleen met je LARP-wapen. Slaan, schoppen, duwen, pootjehaken, krabben, bijten of ander fysiek contact is niet toegestaan.
• Gooi nooit met je LARP-wapen, zeker niet naar een andere speler.
• Steek niet met je LARP-wapen, zeker niet naar een andere speler.
• Gebruik een schild alleen om LARP-wapens te blokkeren, nooit om een andere speler te duwen of te slaan.
• Hoofd en nek zijn geen doel en tellen niet, als je daar per ongeluk geraakt wordt.
• Ben je in gevecht, buk niet en duik niet in elkaar om een slag te ontwijken! De kans dat je per ongeluk in je gezicht geraakt wordt, neemt hierdoor dramatisch toe.
• Tijdens een LARP is er altijd kans op ongelukken. Je doet mee op eigen risico; dat bevestig je met de eigenverklaring (zie "Huisregels") die je bij de incheck invult en ondertekent.
|
Vechten voor dapperen
Let op: nieuwe regels september 2015!
• Aan het begin van het spel heb je in totaal 5 schadepunten.
• Aan het begin van het spel heb je 5 verbandjes (deze krijg je van de spelleiding).
• Als je geraakt wordt door een LARP-wapen verlies je 1 schadepunt.
• Geraakt worden is een tik met een beetje afstand krijgen, kort of snel achter elkaar aantikken met een afstand van een paar centimeter noemen wij geen raken.
• Staan je schadepunten op nul, dan ben je fataal gewond en mag je geen acties meer ondernemen.
• Bij nul schadepunten breng je 1 van je verbandjes aan om een arm of been, duidelijk zichtbaar.
• Je totaal aantal schadepunten is vanaf nu verminderd met 1, zolang je verbandje niet genezen is.
• Iedere keer dat je op nul komt, krijg je een verbandje erbij, en heb je daarna minder schadepunten gelijk aan het aantal verbandjes. Dus heb je 2 verbandjes, dan heb je 5 - 2 = 3 punten over voordat je weer op nul staat.
• Het vijfde verbandje gaat om je hoofd, nu ben je werkelijk helemaal platgeslagen, en ben je technisch gezien volledig dood. Natuurlijk doen we hier binnen het spel wat mee, je raakt je karakter nooit definitief kwijt als je dat niet wil.
Herstellen en genezen
• Een gevecht is afgelopen als je zonder enige hindering in staat bent om iets totaal anders te gaan doen, zonder dat er nog mensen jou aanvallen of achtervolgen.
• Iedere keer dat je op nul staat, breng je zelf een verbandje aan op een andere arm of been. Nadat het gevecht is afgelopen, mag je weer opstaan. Je hebt nu permanent 1 schadepunt minder door het nieuwe verbandje.
• Ben je tijdens een gevecht wel geraakt, maar niet op nul gekomen, dan geldt dat je als het gevecht is afgelopen, zoals hietboven beschreven, weer al je schadepunten hebt, minus het aantal verbandjes dat je hebt natuurlijk.
• Een genezer in het veldhospitaal of een andere officiële genezer kan er ook voor zorgen dat je de verbandjes weer kwijt raakt. Hierdoor gaat je totaal aantal schadepunten weer omhoog.
• Heb je vijf verbandjes, meldt dat dan bij de spelleiding, die beslissen in dat geval verder over je lot.
In de praktijk
• Ben je het niet met je tegenstander over het raken eens, bedenk dan dat je op een relaxed weekend bent en ga liever niet in discussie. Neem je klachten mee naar je spreekwoordelijke graf en leg ze op een iets later tijdstip neer bij de spelleiding.
• Speel schade zoveel mogelijk uit naar gelang de situatie. Ben je een paar keer op je been geraakt, ga mank lopen. Raken ze je op je arm, laat dan wat je vasthebt uit je handen vallen en gebruik die arm niet.
• Sta je op 0 punten of heb je 5 verbandjes, maar houd je van dramatiek? Bedenk dan dat, hoewel de kille nevels van het dodenrijk al over je heen beginnen te trekken, je nog wel dramatisch héél langzaam kan kruipen of moeizaam liegen over waar de schat begraven ligt. Probeer de situatie wat in te kleuren naar gelang de omstandigheden.
• Ben zelf eerlijk met het tellen van punten.
• Vergeef het anderen als ze telfouten maken.
|
Vechten voor minder dapperen
• Kom je vaak in donkere steegjes? Geloof jij dat een echt eerlijk gevecht eenzijdig is? Dan is dit handig om te weten: hou de punt van een VEILIGE LARP-dolk even stevig en beheerst midden tegen iemands rug en meldt vervolgens met je meest dramatische sluipmoordenaarsstem wat je gedaan hebt.
• De speler wiens rug jouw dolk onvrijwillig een rustplaats biedt, is onmiddellijk 5 schadepunten kwijt en sterft.
• Maak voor deze manoeuvre geen echte steekbewegingen. Dolkstoten in de rug werken niet tijdens gevechten; probeer dat ook niet want het kan erg gevaarlijke situaties veroorzaken.
|
|
Mystieke kunsten
Onze spelwereld zit vol magie. Helaas is dat in de echte wereld niet het geval. Wij grijpen daarom terug op gesimuleerde magie. Dat doen we op de volgende manier.
|
Perkamenten
• Alle soorten mystieke acties werken met perkamenten. Deze kun je met speelgeld kopen of via de spelleiding krijgen. Je kunt ze ook stelen van andere spelers.
• Om een perkament te gebruiken, moet je het lezen en dan móét je doen wat erop staat: bv. handgebaren, een vloek uitspreken etc. (nadere uitleg hieronder).
• Sommige perkamenten werken stil of op afstand. Zeg dan tegen je slachtoffer wat de effecten zijn, of laat als het stiekem moet vooraf een spelleider meekomen, zodat die aan het slachtoffer kan vertellen wat er aan de hand is.
• Als je iemand te grazen neemt met een perkament dat direct effect heeft, dan kan je slachtoffer meteen daarna een tegenactie doen als hij het juiste perkament bij de hand heeft (bv. een ‘bescherming tegen magie’-perkament).
• Blijf zelf eerlijk met de aangegeven acties en voorwaarden op perkamenten. Als er op het perkament staat dat je tien minuten moet wachten, wacht dan tien minuten. Als je een vloek over iemand uit moet spreken, moet je binnen een redelijk afstand staan (een meter of 2), zodat hij je zeker kan horen.
|
Wat is een perkament?
• Een perkament is een opgerold document met een lint eromheen ter verzegeling. Zodra het lint eraf gaat, is het perkament maar eenmalig bruikbaar.
• Perkamenten zijn er in 5 kleuren: rood voor Godenverzoeken, blauw voor Toverspreken, groen voor Essentiebinden, geel voor Geestesbezweren en paars voor puur Perkamenttechnische Mystiek. De kleur is een indicatie voor de school van mystiek en geeft aan wat voor soort effect het perkament zal hebben.
Effect van de perkamenten in het kort
Rood: smeek of commandeer de goden; zegening of vervloeking.
Blauw: werk met wetenschappelijk bewezen magie; procedure of proces.
Groen: gebruik de kracht die besloten ligt in de natuur; genezing of vergiftiging.
Geel: sluit een overeenkomst met een schim; winst of verlies.
Paars: inzage in een ander perkament óf wijziging van een ander perkament.
|
Hoe werkt een perkament?
• Je hebt zelf een perkament dat je wilt gebruiken of je krijgt er een aangereikt dat je onmiddellijk moet gebruiken.
• Verwijder het lint en rol het perkament uit; de tekst staat op de binnenkant.
• Je moet nu de tekst lezen, tenzij je een ander perkament hebt dat je vrijwaart.
• De tekst op het perkament dicteert wat er gaat gebeuren. Voer de actie uit (bv. een vervloeking). Het effect van het perkament wordt van kracht zodra je het loslaat.
• Tip! Heb je per ongeluk een naar perkament gelezen met vervelende gevolgen voor jezelf? Blijf het dan gewoon vasthouden, dan treedt het effect niet in werking.
Let op!
• Een perkament kun je niet openen, snel lezen en weer verzegelen; na het lezen moet je doen wat erin staat (of het vasthouden) en is het perkament opgebruikt.
• Je weet van tevoren niet precies wat een perkament gaat doen; je kent alleen het globale effect, afgaande op de kleur. Met bepaalde paarse perkamenten (bescherming, inzage, wijziging) heb je invloed op het effect van andere perkamenten.
• Een perkament dat opgebruikt is, moet je daarna inleveren bij de spelleiding. Neem s.v.p. ook het lintje mee: wij houden van recycling.
|
|
|
|